7598-7055-ico-wu.jpg

Wymagający klient – jak sprostać jego oczekiwaniom

Gdyby wyczucie pragnień klienta było proste to pewnie agencje marketingowe dawno straciłyby rację bytu. Reklama firmy to w tej chwili za mało. Aktywności w dziedzinie PR też nie wystarczają, tak samo jak profesjonalne badania rynku. Media społecznościowe nie są tak skuteczne jak się to niektórym zdawało. Dlaczego to nadal za mało? Bo zwykle nie potrafimy zrozumieć konsumenta: jego potrzeb i preferencji.

zaklopotaniePowinno być tak: w pierwszej kolejności odkrywamy potrzeby konsumenta a później je zaspokajamy – symultanicznie prowadząc działania z zakresu marketingu oraz PR. W ten sposób możemy liczyć na sukces choć trzeba pamiętać, że nic nie jest pewne na sto procent. Jednak, jak uczy życie, opłaca się próbować. Inaczej przegoni nas konkurencja.

Przekonaj się dla kogo działasz

Zwrot zrozumieć konsumenta jest mocno zdradliwy w swojej postaci. Otóż nie ma uniwersalnego konsumenta, są jednakże grupy konsumentów o zbieżnym profilu i podobnych potrzebach. Z tego względu trzeba zdawać sobie sprawę do kogo adresujemy firmowe produkty bądź usługi. Mając już sprecyzowaną grupę docelową można focusować się na określaniu jej potrzeb. Istnieją dwa główne sposoby na osiągnięcie tego. Adherenci pierwszego polegają na intuicji, amatorzy drugiego preferują fachowe badania. Dziś reklamy firm zwykle są właśnie rezultatem takowych badań. Można zorganizować je samemu, zwykle jednak firmy decydują się na zlecenie tego zadania. W takim razie badanie rynku oddaje się wyspecjalizowanym firmom badawczym. Służą one wiedzą i doświadczeniem, które pozwala na profesjonalne działanie i osiągnięcie dobrych rezultatów. Przedsiębiorstwa badawcze stosują rożne narzędzia by wybadać potrzeby klientów. Są to na przykład ankiety, wywiady czy badania focusowe. Im większe zadanie, tym wyższe ceny przeprowadzenia badań.

Siła w podstawach

marketing-strategy (2)Nim zainwestujemy spore środki na badania konsumentów zatroszczmy o rzeczy rudymentarne. Istnieją ogólne pragnienia, które zgłaszają właściwie wszyscy ludzie. Każdy chce być szanowany i należycie traktowany. Każde wolałby też mieć przekonanie, że dokonał dobrego wyboru i, że plasuje się w wyróżnionej, nielicznej grupie. Każdy klient oczekuje miłej i fachowej obsługi na wysokim poziomie. Ja można zauważyć nie są to raczej zbyt wygórowane oczekiwania. Oczywiście, niektórzy klienci szukają tylko tanich towarów, jednak większość poszukuje balansu pomiędzy ceną a jakością. Każdy z kolei lubi mieć przekonanie, że trafił na jedyną w swoim rodzaju okazję. Takową okazją nie musi być tylko obniżka cen, ale np. przedłużony okres gwarancji czy voucher na kolejne zakupy. Istotnym jest by traktować klientów jak partnerów i grać fair. W obliczu agresywnych reklam firmy powinni postawić czasem na prostotę i mniej sztampowe akcje promocyjne.

Zrozumienie poprzedza działania

Proces zrozumienia konsumenta winien prowadzić do opracowania i implementacji całościowej strategii komunikacyjnej. W tej chwili przedsiębiorstwa mają do dyspozycji wiele narzędzi, które wspierają w osiągnięciu dobrych rezultatów. Skorzystać można z klasycznej promocji w prasie, radiu bądź telewizji bądź postawić na bardziej innowacyjne metody i zorganizować event. Reklama firmy może być efektywna jeśli dobrze stworzymy jej treść i znajdziemy pasujące do marki nośniki. Mniej oklepane formy promowania też są na czasie, jednakże wymagają kreatywnego myślenia i dużego polotu.

Artykuł powstał na bazie materiałów opublikowanych przez blog marketingowy studioblackwhite.pl